top of page
  • Foto van schrijverVeerle

Eerste resultaten stresstest... Het wordt zwaar voor onze KMO's. Kleinhandel is nu al verlieslatend.

Als freelancer sta ik ondertussen al 4 jaar bedrijven, vooral KMO’s, met raad en daad bij. Mijn missie was en nog steeds ondernemers oprecht helpen zodat ze zich opnieuw kunnen toeleggen op hun activiteit. Ik volg vooral de dagelijkse administratieve beslommeringen op, ik help hun onderneming (opnieuw) groeien en ik denk complementair mee met hun visie, input en ideeën. Ik merk op dat het voor ondernemers niet evident is om naast hun dagelijkse beslommeringen ook nog eens aan marketing te doen. Velen denken: “Wat een vies woord”, “Marketing, voor wat het je dit nodig?” “Allemaal bullshit!” Niets is minder waar, marketing is zoveel meer dan een verengelst woord. Het zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft voor huidige klanten en dat nieuwe klanten je kunnen vinden. Het betekent ook op een constructieve manier nadenken hoe je jouw business kunt boosten met social media, een online shop, mailing, flyers, acties,… Sowieso voert elke zelfstandige/ondernemer al wat marketing op zijn manier maar benoemt dit vaak als “werken”, “zaken doen”.

Tijdens deze lockdown schieten de online webshops als champignons uit de grond. Leuk dat mensen zich proberen opnieuw uit te vinden, creatieve manieren zoeken om toch hun zaak toch te laten draaien, kortom marketing te voeren. Maar een online webshop laten bouwen of zelf maken, is zoveel meer dan de opzet van pagina’s, kleurtjes en leuke afbeeldingen kiezen. Het is belangrijk om gevonden te worden, om op een makkelijke manier te communiceren met je klanten, om te bekijken welke producten veel weergegeven/bekeken worden en hier ook acties voor op te stellen. Wat ik vooral opmerk, wanneer klanten mij inroepen om hen te helpen, is dat zij effectief voor een professionele websitebouwer hebben gekozen. Maar wanneer het pakket kant-en-klaar is, eigenlijk niet weten wat ermee aan te vangen en vooral hopen dat het online gebeuren nu wel vanzelf zal gaan. Niets is minder waar, jouw zaak bestaat uit een offline gebeuren (zoals mond-aan-mond reclame, promo-acties, evt. jouw bakstenen winkel…) en een online gebeuren (zoals social media, online adverteren,…). Een online webshop explodeert niet vanzelf bij de lancering, het maakt jouw verhaal compleet. Daarom wil ik graag één iemand “1 jaar gratis begeleiding aanbieden” om een online webshop op te starten. Op voorwaarde dat jij mij het levensverhaal van jouw zaak vertelt, mij 100% vertrouwt. In ruil daarvoor geef ik jou 200% commitment een jaar lang alsook de opstart van jouw webshop. Tijdens dit jaar leer ik jou ook nieuwe producten aanmaken, mailings versturen,… kortom jouw webshop beheren en marketing opstarten.

14 weergaven0 opmerkingen
bottom of page